Suomen logistiikkamarkkina on Euroopan mittakaavassa uniikki, sillä harvaan asutussa maassa kuljetusetäisyydet ovat pitkiä. MEK-Trans tehostaa kuljetuksiaan muun muassa kahden kontin HCT-yhdistelmillä, järkevillä reititysratkaisuilla sekä vastuullisilla toimintatavoilla.
Suomen sijainti verrattain kaukana Keski-Euroopan markkinoista luo kansainväliselle logistiikalle omat erityispiirteensä – välimatkat nostavat kuljetuskustannuksia ja haastavat kilpailukykyä suhteessa muihin Euroopan maihin. Meri onkin Suomen linkki muualle Eurooppaan. Merikonttien sisämaakuljetuksiin ja erikoiskuljetuksiin erikoistuneelle MEK-Transille on tärkeää, että pitkätkin kuljetusetäisyydet liikennöidään mahdollisimman tehokkaasti.
– Suomeen tulee kuljetuksia valtaosin meriteitse varsinkin nyt, kun Venäjän hyökkäyssota on vaikuttanut Venäjän läpi rautateitse tuleviin kuljetuksiin. Satamia sijaitsee läpi koko Suomen rannikon, ja se on meidän etumme. Suomen logistiikkamarkkina on kansainvälisesti arvostettu, ja myös kansantaloudellisesti merkittävä ala, jolla on suuri työllistävä vaikutus, kertoo MEK-Transin toimitusjohtaja Kari Päivelin.
HCT-yhdistelmät säästävät resursseja merkittävästi
Suuri osa Suomen teollisesta tuotannosta on keskittynyt sisämaahan, jolloin maantiekuljetukset satamiin ovat merkittävässä roolissa. MEK-Trans panostaa siihen, että logistiikka toimii tehokkaasti pitkilläkin kuljetusetäisyyksillä.
– Hyödynnämme konttikuljetuksissa HCT-yhdistelmää, jossa kahta konttia kuljetetaan kerralla. Näin säästetään huomattavasti aikaa, kustannuksia ja päästöjä verrattuna siihen, että kontit kuljetettaisiin kahdella eri ajoneuvolla. Kontit myös saadaan asiakkaalle nopeammin, Päivelin sanoo.
Pitkillä ajomatkoilla oleellista on myös optimaalinen reititys, joka tehdään ennakoivasti huomioiden esimerkiksi kuljettajien tarvitsemat tauot pitkällä matkalla. Ajojärjestelijät reitittävät asiakkaiden kontit tehokkaasti niin, että aikaa kuluu mahdollisimman vähän, eikä hukka-ajoja tule. Myös kuljettajat ovat tärkeässä roolissa reittien optimoinnissa ja mahdollisten muutosten ilmoittamisessa.
– Pitkillä matkoilla kuluu luonnollisesti myös enemmän polttoainetta, mutta sen kulutukseen voidaan vaikuttaa. Etenkin HCT-kuljetukset vähentävät polttoaineen kulutusta, ja myös kuski pystyy vaikuttamaan kulutukseen järkevällä ajotavalla, Päivelin sanoo.